Докато бъде приета нормативна уредба:
Какво трябва да знаем за употребата на електрическите тротинетки?
При случайна или умишлена повреда или неуспешно връщане, както и при възникнали щети, ползвателят носи отговорност за свързаните с това разходи, като сумата може да стигне до 3040 лв. Това важи и за невърнато устройство в рамките на 48 часа
Какво трябва да знаем за употребата на електрическите тротинетки?

Инструктивно изображение от платформата на оператора "Lime Bulgaria"

От миналата седмица в София е достъпна първата система за споделено ползване на електрически тротинетки чрез персонална регистрация в мобилно приложение. Този начин на придвижване набира все повече популярност по света, тъй като дава възможности за бързина, избягване на трафика и намаляване на вредните емисии от автомобилите. Подобни системи са факт от години в други държави. За софиянци обаче това е новост, която тепърва предстои да се доразвива и да се "интегрира" в ежедневния живот.

С предоставянето на тази услуга фактически възниква още един вид участници в движението по пътищата. Това неминуемо предполага и необходимост от изготвяне на регулация, тъй като към момента ставаме свидетели на силно неконтролираното движение по улиците и пешеходните зони на тези превозни средства."Тротинетките вече са факт, те се движат по улиците на града и доста често се създават конфликти между различните участници в движението. Призовавам всички хора, които са любители на този начин на придвижване, да бъдат внимателни и да няма конфликт между пешеходците, шофьорите и хората, които използват велосипеди или тротинетки", коментира кметът Йорданка Фандъкова.

При сравнителен преглед на положението в европейските държави се вижда, че те също се сблъскват с немалко проблеми и вече се наблюдават значителен брой инциденти с ранени, а дори и завършили със смъртни случаи. От проучване на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП) се проследява различният подход на държавите членки – в някои от тях хората, които използват това оборудване, се предполага, че са пешеходци и им е позволено да се движат по тротоари и велосипедната инфраструктура, докато в други това е напълно забранено. Максимално разрешената скорост за тях също варира – между 18 (Белгия) до 20 км/ч (Франция, Германия). На места са въведени изисквания за регистрация, застраховка и задължителна минимална възраст на лицата, които ги управляват.

Столична община и ДАБДП работят съвместно и по регламентиране на ползването на електрическите тротинетки чрез предложение за изменение в Закона за движение по пътищата и в Закона за пътните превозни средства. Очаква се промените да бъдат готови през есента.

Дотогава обаче водачите на подобен тип презвозни средства ще трябва да спазват общите правила за движение по пътищата и правилата, зададени от оператора на услугата. За "Правен свят" от Пътна полиция обясниха, че тези водачи ще се третират като всички останали – пешеходци, велосипедисти и водачи на ППС както и че носят своята лична отговорност при участие в ПТП, съответно че за тях ще се приложат и всички налични санкции за нарушители. Няма изрична забрана за движение по пътните платна на улиците, съотвтно, както при велосипедистите, тротинетките също могат да минават оттам. Не се допуска по никакъв начин предвижването срещу посоката на движение. 

От общите условия на оператора на услугата става ясно, че лицето водач носи отговорност за всички действия, които се извършват от името на акуанта му в приложението. Изрично се подчертава, че водачите нямат право да използват електрическите тротинетки, докато са под въздействие на алкохол, наркотици или други подобни вещества. Забранява се още да се превозват други хора или животни. Предпазните каски все още не са задължителни, но са силно препоръчителни. От правилата, зададени в приложението, виждаме още, че при случайна или умишлена повреда или неуспешно връщане и при възникнали щети, ползвателят носи отговорност за свързаните с това разходи, като сумата може да стигне до 3040 лв. Това важи и за невърнато устройство в рамките на 48 часа, защото се счита за загубено или откраднато. Операторът изчрично препраща към действащото българско законодателство и не носи отговорност за извършени нарушения от лицето водач.

За непълнолетните на възраст над 16 години отговаря напълно и лично лицето, от чийто акаунт се отключва средството (непълнолетните, не могат сами да притежават такъв), като те трябва да носят предпазна каска и да бъдат запознати с нормативната регулация. 

Максималната скорост на движение е ограничена до 20км/ч. Кметът Фандъкова обаче коментира, че се работи с оператора да има възможност автоматично да се намалява скоростта до 5 км/ч в парковете и градините на София. Освен това тя коментира, че трябва да се спира движението на тротинетки по пешеходните зони, за да не се стига до инциденти. Според мобилното приложение обаче те все още може да се упралвяват само в определените зони като улици и велосипедни алеи. На практика илиза, че за моемнта те се движат навсякъде из центъра на града.

В София вече са налични над 200 зони за паркиране на тротинетки, мотопеди и велосипеди. Има зони като паркове, пешеходни пространства и градинки, в които паркирането е забранено и това е отразено на картата в приложението. Засега е позволено да се паркира навсякъде в означената зона, но трябва да е правилно - извън обозначените пешеходни пътеки, служебни рампи и метро станции, т.е  не трябва да се блокират пешеходните участъци. Препоръчва се тротинетките да се оставят до велосипедни стойки, ако наблизо има такива или накрая на тротоара близо до пътното платно.

По информация на ДАБДП от Столична община обмислят допълнителни изисквания за регистрация и застраховки на тротинетките от услугата за споделено ползване, за да се гарантира проследяемост и безопасност на движението им. Подобно изискване не се планира за частните ползватели. За споделената услуга се предвижда и въвеждане на максимален брой средства, допуснати в експлоатация, с цел да не се пречи на пешеходците и автомобилите.

Ще бъдат разписани ясни правила за задължителните предпазни средства, които лицата, управляващи електрически тротинетки да носят и по каква инфраструктура да бъде разрешено използването на подобни ППС. Предложението на ДАБДП, което ще бъде обект на допълнително обсъждане, е възрастовата граница за ползвателите да бъде 14 г. с възможност за допълнително ограничаване на максимално допустимата скорост на движение на 12 км/ч до навършване на 16 г.

В редица европейски градове като Париж, Мадрид, Барселона, Милано вече се обсъждат и са въведени по-строги регулации на движението на новите превозни средства. Според френския министър на транспорта Елизабет Борне, 20 или 30 км/ч са твърде много за движението на скутерите, като това застрашава сигурността на пешеходците, особено по тротоарите. Въпреки това, продажбите на електрически скутери отбелязват изключителен възход в различни градове във Франция през последните 2-3 години. Само през 2017 г. в страната са продадени повече от 100 хил. подобни превозни средства, показва информация на френската Федерация за микро мобилност.

Факт е, че тази система е световно явление, което коренно променя градската среда. Ентусиастите я подкрепят, застъпвайки тезата, че това е модерен и природосъобразен начин за бързо придвижване, докато критиците твърдят, че е опасно поради настъпващите инциденти и хаоса, който се създава в градовете. Докато има интерес обаче решението за борба с проблемите е бързо и ефективно регулиране, строг контрол за спазване на правилата и, разбира се, всеки да проявява толерантност, самоконтрол и уважение към всеки един друг участник в движението. Липсата на което и да е от изброените би довело до повече инциденти и правни казуси, по които да се пише.

Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
2
+-
|
нерегистриран
04 септември 2019, 11:20
0
0
До коментар [#1] от "Водач на МПС,велосипедист и пешеходец":
Трябва да е ясно ,че най-малкия проблем на водачите на тези "самоходки" е дали ще ги върнат след края на наемането им.По-важното е друго.ЗДвП няма ясен отговор какви са тези машинки.Камикадзето , което се качи на тях и бръмчи с над 40 км/ч., какъв е - водач на МПС, мотопедист или е обикновен пешеходец ? Ако тротинетката е електрически скутер, то това е еквивалентно на мотопед, за което се изисква правоспособност.Отделен въпрос е ,че неправоспособно лице не трябва изобщо да бъде допускано да стъпи на такава тротинетка.Ако управляващият тротинетка се води като пешеходец ,то значи ако се появи с тая скорост от 40 км/ч. на пешеходна пътека, автомобилите трябва да спрат моменталически.С други думи , ако тротинетката с човек отгоре удари и счупи крак или ръка на друг пешеходец ,отговорността по ЗЗД ли ще е или по ЗДвП ? Въпроси , въпроси , въпроси...За капак ще добавя ,че съм виждал една девойка , която летеше с около 50 км/ч. на такава тротинетка и дори искаше да изпревари един камион.Съгласен съм ,че има хора ,които си мислят че това което са гледали на компютърните игри е възможно и в живота,но...за съжаление животът често показва колко грешим.

На част от въпросите Ви има добри отговори в един закон.
Можете да прочетете и няма да се питате риторично.
Друга част от въпросите настина няма отговор и трябва регулация.
1
Водач на МПС,велосипедист и пешеходец
|
нерегистриран
26 август 2019, 16:52
15
-1
Трябва да е ясно ,че най-малкия проблем на водачите на тези "самоходки" е дали ще ги върнат след края на наемането им.По-важното е друго.ЗДвП няма ясен отговор какви са тези машинки.Камикадзето , което се качи на тях и бръмчи с над 40 км/ч., какъв е - водач на МПС, мотопедист или е обикновен пешеходец ? Ако тротинетката е електрически скутер, то това е еквивалентно на мотопед, за което се изисква правоспособност.Отделен въпрос е ,че неправоспособно лице не трябва изобщо да бъде допускано да стъпи на такава тротинетка.Ако управляващият тротинетка се води като пешеходец ,то значи ако се появи с тая скорост от 40 км/ч. на пешеходна пътека, автомобилите трябва да спрат моменталически.С други думи , ако тротинетката с човек отгоре удари и счупи крак или ръка на друг пешеходец ,отговорността по ЗЗД ли ще е или по ЗДвП ? Въпроси , въпроси , въпроси...За капак ще добавя ,че съм виждал една девойка , която летеше с около 50 км/ч. на такава тротинетка и дори искаше да изпревари един камион.Съгласен съм ,че има хора ,които си мислят че това което са гледали на компютърните игри е възможно и в живота,но...за съжаление животът често показва колко грешим.
ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно