Борислав Цеков, доктор по конституционно право:
Държавата трябва да е много внимателна в условията на извънредно положение, иначе идва катастрофа
Необходимо е да се приведат в действие контролни механизми по отношение на органите, прилагащи извънредните мерки, които да следят за гражданските права - омбудсман, специална парламентарна комисия, смята юристът
Държавата трябва да е много внимателна в условията на извънредно положение, иначе идва катастрофа

Борислав Цеков, доктор по конституционно право

Г-н Цеков, Народното събрание обяви извънредно положение заради коронавируса за 1 месец. Какви последици за гражданите могат да последват от това от конституционна гледна точка?

Няколко са основните изисквания, на които трябва да отговаря едно решение на НС за обявяване на извънредно положение, за да е легитимно. Те произтичат от Конституцията, Европейската конвенция за правата на човека и практиката на Съда в Страсбург. Те се спазват от всички държави в Европа. Неспазването може да доведе жалби на засегнати от извънредните мерки и осъждане на държавата в Страсбург.

1. Да се посочат конкретно видовете извънредни мерки, които ще се прилагат и териториалния им обхват.

2. Да се посочат конкретно кои граждански права ще бъдат ограничавани. Това трябва да са само тези, чието ограничаване е абсолютно необходимо за преодоляване на опасността. Не могат да се ограничават абсолютно неотменимите по Конституцията и според международните актове основни права: правото на живот, забрана за изтезания, неприкосновеност на личността, презумпция за невиновност, свобода на съвестта и вероизповеданията.

3. Да се посочи срок. Този срок може да се удължава от НС след нова преценка на ситуацията и не може да продължава повече отколкото е "строго необходимо" за преодоляване на опасността.

4. Да се нотифицира официално генералният секретар на Съвета на Европа.

5. Автоматично след отмяната на извънредното положение трябва да отпаднат всички ограничения и да се възстанови нормалния обществен и правен ред, както е действал преди извънредното положение.

Необходимо е също да се приведат в действие контролни механизми по отношение на органите, прилагащи извънредните мерки, които да следят за гражданските права - омбудсман, специална парламентарна комисия и пр.

Вицепремиерът Томислав Дончев заговори за "спешни" законодателни изменения. В кои точно закони може да твори законодателят така "спешно", тъй като веднага се появиха спекули, че ще бъдат пипани и норми, които не засягат темата с вируса?

Зависи за какви промени става дума. Трябва изрично да се знае, че ако с тези промени се въвеждат ограничения за правата на гражданите, то те трябва да са пряко свързани с вида на опасността, която е повод за извънредно положение и да отпаднат с отмяната му.

Ще бъде ли ограничено движението на хората и какви още забрани може да доведе въвеждането на извънредно положение?

Какви ограничения ще се прилагат трябва изрично да се посочи в решението на парламента и да се нотифицира Съвета на Европа. Те трябва да са разумни и пропорционални. Допустимо е да се ограничава придвижването. Но не могат да се ограничават абсолютно неотменимите права, изброени в чл. 57 от Конституцията.

Представители на юридическата общност поискаха и затягане на наказанията за граждани, които не спазват карантината? До каква степен, според Вас, е нужно засилване на репресията?

Възможно е като част от извънредните мерки да се въведат временно и по-сурови санкции. Но всичко трябва да е с мяра.

Знаете, над 50 съдилища отмениха публичните си заседания за между две седмици до месец заради заразата - как ще се отрази това на съдебната система?

Ще затлачи още повече съдебната власт. Ако се проточи прекомерно това отлагане, може да придобие белезите на фактически отказ от правосъдие.

Ще успее ли да навакса загубеното държавата, ако се окаже, че властта образно казано я "затвори"?

Щетите ще са огромни и за хората, и за бизнеса. Държавата трябва да е много внимателна в отношението към бизнеса, а не да го мачка в тази ситуация, защото ако се стигне до масови фалити и уволнения, сегашната здравна криза ще се трансформира в социална катастрофа. Държавата трябва да обяви пакет от облекчения и стимули за засегнатите от извънредните мерки фирми и предприятия. Вижте какво прави Тръмп в САЩ или пък властите в Италия - налагат мораториум върху плащания за данъци, за ток и вода, по кредитите. Създават фондове за финансиране на заплатите на работници от закъсали фирми. Това са длъжни да направят и българските власти. Иначе идва катастрофа.

Борислав Цеков е доктор по конституционно право, автор на множество научни и публицистични статии, университетски преподавател и основател на Института за модерна политика.

Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
5
Цанков
|
нерегистриран
13 март 2020, 16:53
9
-3
До коментар [#3] от "...":
Проектът за решение, внесен от МС, имаше 2 точки - "1. обявява извънредно положение, считано от 13.03.2020г.; 2. Възлага на МС да предприеме всички необходими мерки за овладяване на извънредната ситуация." Аз наистина не проумявам как българският парламент може да приеме с единодушие подобно нещо. Какво значи "всички необходими мерки", при това без санкции на парламента? Ами това си е широко отворена врата за диктатура под благовидния предлог, че се грижат за живота и здравето ни. В рамките на един месец много човешки животи и съдби могат да бъдат съсипани при това без да се носи каквато и да било отговорност. Мен лично повече ме е страх от извънредното положение, отколкото от Ковид-19.
Не ги разбираш тия неща. Какво значи диктатура ? И кое е по-ценно- човешкият живот или човешките права ?
4
Цеко Борев
|
нерегистриран
13 март 2020, 15:40
14
-5
Стига с тия "права на човека", стига с тези провалени либерални идеи и лозунги. Либералната демокрация се провали. Тя ни докара коронавируса. Трябва строг ред, основан на спазването на правните норми, достатъчно е да се спазва йерархията на правните норми. При извънредно положение се предоставят извънредни правомощия на правителството. Ако няма извънредни мерки- пътят към Орландовци е отворен. Сега не е време за бръщолевене и празни приказки, а за дисциплина, строг ред, ограничение и самоограничение, хигиена, изпълнение на заповеди и правни норми.
3
...
|
нерегистриран
13 март 2020, 12:42
11
-13
Проектът за решение, внесен от МС, имаше 2 точки - "1. обявява извънредно положение, считано от 13.03.2020г.; 2. Възлага на МС да предприеме всички необходими мерки за овладяване на извънредната ситуация." Аз наистина не проумявам как българският парламент може да приеме с единодушие подобно нещо. Какво значи "всички необходими мерки", при това без санкции на парламента? Ами това си е широко отворена врата за диктатура под благовидния предлог, че се грижат за живота и здравето ни. В рамките на един месец много човешки животи и съдби могат да бъдат съсипани при това без да се носи каквато и да било отговорност. Мен лично повече ме е страх от извънредното положение, отколкото от Ковид-19.
1
Нищо
|
нерегистриран
13 март 2020, 11:52
14
-13
от това, за което говори Цеков, не се съдържа в решението за обявяване на ИП, с изключение на срока. Важното е, че всички /без изключение/ под строй и единодушно го гласуваха! Как някой не постави в пленарна зала поне един от въпросите по-горе?
ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно