Законодателю, премахни изискването за нотариална заверка при продажба на автомобили, и уреди лесен начин за справка, дали автомобила е запориран!
Създадена от ... на 22 юли 2019
Започни с:    Първите | Последните
Отговор
18
...
|
нерегистриран
18 август 2019, 15:52
0
0
Утре изтича срокът за становища по посочения законопроект. Настоятелно съветвам, който е против участието на нотариусите при продажбите на коли да изрази становището си сега-сега е краят на срока на обсъждането, последния влак, последния вагон, последната врата :) .


Съветвам ви настоятелно становищата да бъдат на имейл-посочен е какъв е в портала, при конкретното обществено обсъждане за този законопроект-вж линка по-отдолу на общестевното обсъждане, там е посочен имейлът за становища. Имам съмнения дали коментирате по линия(каквито доста се появиха в портала) ще бъдат изобщо обсъдени със същата тежест, като коментар по имейл. Строго погледнато в закона(ЗНА) е посочено ,че се обсъждат становища на граждани, а не "коментари" по проектозакон, макар,че тези коментари аз ги намирам за становища. Въпреки,че повечето негативни коментари са аргументирани-вклч и със становища против участието на нотариуси(даден е и примера с телевизорите-те струват повече от масовия 20 годишен автомобил, да допълним покупка на бижута, велосипеди и тн-вещи струващи по-скъпо от коли, но продадани свободно-без заверка).


Съветвам заинтересованите лица-недоволни граждани от лобисткия законопроект-посочено неизчерпателно и в тази тема защо, дори и вече коментирали под линия в портала да изпратят повторно становището си и като имейл, преди крайния срок-с цел да са сто процента сигурно, че предложенията им ще бъдат обсъдени.
17
...
|
нерегистриран
11 август 2019, 10:06
0
-2
Притеснителни и нелогични до абсурност са новите, и запазването на старите правомощия на ИА Автомобилна администрация по проекта. Особено, като се има предвид доказаните случаи на срастване на беззаконието с тази агенция.

Напишете в гугъл "арести в автомобилна администрация" например за да стигнете до статии по темата(няма проблем и аз да ви посоча линкове, но този форум позволява по едни линк на мнение).
Например можете да почнете от тук "Арести и корупция в ДАИ"
http://news.bnt.bg/bg/t/koruptsiya-v-dai


Вместо тази организация-станала на държавно ОПГ да бъде закрита(и учредена на ново-ако толкова смятате,че е нужна подобна структура) се дават нови властнически правомощия на ДАИ. Това е абсурд.

А да-да напомним и друго-когато Босия сезираше прокуратурата заради нередности в ДАИ-беше арестуван...Босия. В последствие оправдан в съда, и осъди и прокуратурата и милицията заради беззаконието-да бъде арестуван този ,който подава верни сигнали, а не лицата, срещу които са подадени верни сигнали. Арестите в ДАИ се случиха, след като Босия сезира немското посолство...

Очевидно даването властническите правомощия на ДАИ, предвидени по проекта далеч не са случайни.


Накратко-новния проект за пътните превозни средства е сбъркан, той не прави реформа, той засилва проблемите в сектора, това е закон в подкрепа на разни съсловни лобита. Извод: властта ще приеме този закон.


Все пак-както се казва-да правим каквото трябва , да става каквото ще. Имате още време да изразите недоволството си от този проект в портала за обществени консултации.
16
...
|
нерегистриран
10 август 2019, 10:43
1
0
Остават още няколко дни до крайния срок, в който можете да дадете вашето становище по проекта. Становищата би следвало да бъдат обсъдени.
После ще е късно за обструкции, възражения ,недоволства.

Както вече беше посочено становище можете да подадете на посочения имейл, или директно като коментар под проекта в портала за обществени консултации.

https://www.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=4521
15
...
|
нерегистриран
29 юли 2019, 07:48
2
-4
До коментар [#14 #undefined] от ":)":
Ако не си забелязала, по тези ширини скандалите са правило, а не изключение. Ако не са за 5 млн лични данни, скандалът щеше да е за американските железа за 2 млрд лв(при положение,че в началото на процедурата печеливш беше друг, но не-състезанието беше незаконно рестартирано), или за милиардът за реакторите за Белене, или за откраднатите 5 милиарда от банката-като в добавка-няма вкарани в затвора, или за заменките, или за застрояването на крайбрежието, или за жилища по 600 евро в кв Изток(при поне тройна пазарна цена),или за предизвестения избор на Главния прокурор. Тоест винаги има скандали, задкулисие и тн.
Сигурно за теб е пълна радост като купуваш автомобил да преминаваш през никъде невиждана в световен мащаб процедура-никъде, ама никъде по света нотариуус не участва по какъвто и да е начилн при сделки с коли. Както вече казах(за твоя радост)-прогнозата да отпадне заверката е силно песимистична, и то не заради текущия и пореден скандал , а заради мощното нотариално лоби. Приходите за нотариусите са няколкостотин милиона лева годишно от такси, а веднъж отпадне ли тази процедура пред нотариуса, ще се постави и въпроса и други паразитни процедури за разни печатчета и заверки да отпаднат, както и за процентни отчисления за бюджета от таксите, въвеждане на пенсионна възраст от 65г-както е при съдиите, забрана на преместването, уредено по ЗННД, забрана на "вечното" заместване от помощник-нотариуси по заместване , връщане на държавен нотариус, паралелно с частника, вевеждане на временен лиценз за частна нотариална дейност, след което лицето да ходи на нов конкурс и тн.

Както се вижда законодателството по темата сбъркано, то е типичен пример за лобизъм, за законоотворчество, което е не в интерес на суверена, а против интереса на суверена(от гражданите се очаква да плащат-каквото им се сведе презминаваават през излишни бюрократични процедури при елементарни сделки, и си траят). Странна е твоята радост от това,че има закони в интерес на няколстотин лица, и против интереса на цитираните от теб 5 млн, за които даваш вид,че си се загрижила. Особено, като се има предвид,че не си от това съсловие, и никога няма да те допуснат да станеш част от тях...
14
:)
|
нерегистриран
28 юли 2019, 22:15
5
-4
Точно в момента, в който държавата се тресе от кражбата ба 5 млн лични данни....едва ли блановете ти да се осъществят. Но нищо де, поне пошеш по форумите! :))
13
...
|
нерегистриран
27 юли 2019, 07:45
4
-5
Другарки и другари,

напомням ви,че темата е актуална сега, и още съвсем не дълго време, докато тече общественото обсъждане на законопроекта. След приемането на закона промяна е възможна-разбира се, но далеч по-малко вероятна в средносрочен план.
Използвайте останалото време да изпратите аргументирано становище до портала на обществени консултации-консултацията за самия законопроект(намирате в портала обществената консултация конкретно консултацията по законопроекта за пътните превозни средства, и можете да посочите становището си на място там, или на посочения имейл там).

-Не е ли достатъчен аргумента,че никъде по света коли не се продават така? Ние явно сме третирани по-зле и от аборигени,че в България има специален, уникален начин за продажба на коли.
-Рискът от измами и злоупотреби съществува и при нотариалното, и при прехвърляне на коли с обикновен писмен договор. И днес може да има измами, и днес могат да възникнат правни спорове. Работа на разследващите органи е, ако се случат такива измами да разкият измамника, тук става дума за писмен документ, копия от договора ще се съхранява и в органа по регистрация. При злоупотреби, подправки и тн-ще се прилага НК. както и сега. При гражданскоправни спорове въпросът ще се изяснява ,като и сега се изясняват споровете. Това с оглед зададен въпрос по-отдолу какво правим при правиен спор. При правен спор въпросът се уреждса по начинът, уреден от закона :) . Както и сега,, така и при евентуалана законодателна промяна . Има си адвокати,те ще ви кажат какво се прави при правен спор. Все пак при подобна несложна сделка спорът, потенциалните усложнения са изключението, а не правилото.
-Прехвърлянето с участието на нотариус утежняма процедурата , и води до паразитни разходи. Както се казва-за страните са разходи, за полагащия печат-приходи.
-Други движими вещи се продават с обикновен писмен договор. Дори и вещи с по-голямва стойност. Велосипеди-среден клас велосипед цената почва от 1500 лв, тоест струва повече от 20 годишен автомобил. Примерът с телевизорите вече беше даден. Бижута-могат да струват повече дори и от нов автомобил, но се продават свободно. Що не въведете продажбата на бижута, и последващото им подаряване на лицето за ,което ги купувате да са и в двата случая пред нотарус-нали целите правната сигурност,защо сте оставили сделките с бижута да не преминават през нотаруси?
-За сведение-в България има и практика да се продават автомобили и без да се "минава" пред нотариус. Нерегистрираните автомобили се продават с обикновен писмен договор. При нотариус се отива при продажба на регистриране автомобили.

-Като алтернативен вариант , като компромис законодателят може да предвиди-да остане временно сегашния вариант за прехвърляне на коли пред нотариус, но ако страните се явят в органа по регистрация лично, и там положат подписите под договора, или заявят ,че подписите са положени от тях пред договора, закоднодателя да предвиди,че не е необходима нотариална заверка. Защо да е необходима-нали ще се подпишеш в КАТ(ако КАТ остане като орган по регистрация). Даже може да въведете и там някакви такси-предпочитам да си дам парите на държавата, а не на частника.


-Ако пък толкова държите непременно сделката да е пред нотариус, поне да се предвиди ниска сума, по обикновената тарифа-примерно 10 лева, и толкова.


-Ако бъде прието предложението за въвеждане на обикновен писмен договор , считам ,че законопроекта изобщо не следва да бъде внасян, преди изготвяне на точни проектотекстове как да става прехвърлянето. Следва да бъде анализирано законодателството на запад, вклч и в САЩ. Варианти са (неизчерпателно посочено)например-предложения сложен фактически състав-договор плюс регистрация, и едва тогава да настъпва прехвърлянето на собствеността. Възможно е и само по силата на договора, но тогава няма как да се избегне антидатиране на договора, и усложненията, ако страните не се явяват в органа по регистрация да заявят прехвърлянето. При всички случаи да се уреди уведомяването на общината-с цел данъчно облагане на автомобила да е служебно-от органът по регистрация ,с цел улеснение на страните. Тоест до изясняване на конкретната процедура проектозаконът изобщо не следва да бъде внасян в парламента. Има и държави, където собствеността се прехвърля с предаването на ключа, последващата регистрация не е част от ФС,, а административно задължение за купувача. Не препоръчвам този вариант. Накратко-ако бъде прието предложението за въвеждане на обикновен писмен, незаверен от никого договор , законопроектът да не бъде внасян в НС, до изясняване в подробности на процедурата за прехвърляне, защото виждате има доста възможни варианти. Просто да бъде проучен опитът на други държави, а не да откриваме топлата вода.



И накрая отново-понеже считам,че нотариалното лоби е силно, силна и инерцията, ако все пак остане нотариалната заверка-което засега изглежда много силно вероятно, поне да бъде предвидена ниска такса за нотариуса, а не таксата да зависи от материалния интерес, и да не се минава по "процентаджийската " таблица.
Допълнителен вариант е-тъй като управляващите приемат предложениете от тях законопроекти , поне да приемат ангажимент, дори и временно да остане нотариалната заверка, в определен период от време въпросът да бъде подложен на евентулано преразглеждане. Тоест ако непременно държат да бъде приет този закон бързо и сега, да си го приемат в сегашния вид, но да оставят въпроса за правна дискусия по темата, с цел евентуална промяна в средносрочно бъдеще, като на подходящ форум бъдат изслушани аргументирани становища и на двете страни.
12
До № 1 - Анна
|
нерегистриран
27 юли 2019, 03:06
2
-3
Алооо Анна :)))
Можеш ли да ни поучиш нас лаиците как така в другите 27 странои от ЕС, плюс други извън ЕС и още 50 щата с индивидуално за щата законодателство си препродават автомобилите без нотариус, защото познанията нещо ме смущаваш. Явно не познаваш как се гарантира или минизира злоупотреба при продажби и без нотариус, а в България преди години бяха прехвърлили абтомобилите на Филчев и Първанов. Личи си, че не си в час. Чувала ли си за арестувани българи предишни собственици в Гърция, заради криминални деяния от новите собственици. Мога да ти обясня как го правят хората и не се прави на разбирач и да поддържаш хранилка за нотариуси.
11
селяниногражданин
|
нерегистриран
24 юли 2019, 22:05
2
-2
Вземи и си направи справка , за едно и също ...примерно изготвяне на договор , консултация ..каква е цената(за плащащия) / таксата при адвокат и щемпъломайстор. Разликата е в пъти по-ниска при нотарито , твърдо ФИКСИРАНА сАс сметко-фактура ....
10
...
|
нерегистриран
24 юли 2019, 20:52
4
-1
До коментар [#9 #undefined] от "селяниногражданин":
Не знам какво пушиш, ама е много яко.
А да-това за адвокатурата с план приема го позна-вж проекта за изм на ЗАдв. Ще си има и план, и прием, и новите адвокати като пионерчета ще дават "обещания" за вярност към адвокатурата-каквото и да значи това и тн(ако "мине" проекта). Та внимавай какво си пожелаваш,че може да се сбъдне.
9
селяниногражданин
|
нерегистриран
24 юли 2019, 19:26
1
-2
Исаш да върнеш т.н. "държавен нотариат" ? Ок /нЕма лошо да искаш. А кое по напред ще върнеш ? В Добруджа ще вземеш , до размер 300 дка, земята от арендаторите ; ВТО от някоИ съС наличностите към 1983/5 г. ; ТКЗС взимайки земята от собствениците , нотариата на държавата, адвокатурата в адвокатки колектив с прием по план ; приватизираното - на народа ??? СънЪЙт на разума ражда чудовища , а реалността поражда когнитивен дисонанс...
8
...
|
нерегистриран
24 юли 2019, 12:13
2
-4
До коментар [#6 #undefined] от "Добре":
То понеже сега няма правни спорове, вероятно? А щом си толкова загрижена за фиска, за сведение-постъпленията от данъкът при прехвърляне на МПС са многократно по-ниски суми, в сравнение със средствата от такси, от които се лишава бюджета при наличието на частници в нотариата. Тези пари вместо към фиска отиват при няколкостотин лица.
7
Златка Господинова кантора 353
|
нерегистриран
24 юли 2019, 11:02
7
-1
И ако колата е СИО,а спругата липсва и продава„а излъже,че не е семеен?Какво правим???Хващаме адвокат който почва да ни дои и трошката от цена 1000 лева,ни излиза колкото нова Дачия,заради адвокатските хонарари!!!
6
Добре
|
нерегистриран
24 юли 2019, 09:43
7
-1
После за всички спорове, свързани с МПС, както и за неиздължените данъци /данък МПС и данък придобиване/ ще се обръщаме към теб. Не възразяваш, нали? :) Айде сега чао, че някои хора работим! :)))
5
...
|
нерегистриран
24 юли 2019, 07:39
2
-3
Крайно време е да бъде редуцирано участието на нотариуса в гражданския оборот-основно до сделки с недвижими имоти, като същевеременно може сериозно да бъде изследван опитът на Норвегия-изключителна правна сигурност- договорите за покупко продажба на имот са обикновен писмен договор, надлежно вписан в тяхната АВ(която там се казва по друг начин). Прекалено много са нормативните актове, които ни задължават да ходим при нотариус за заверки, заверчици, приписи, преписчици, печати, печатчета, всякакви хартийки да бъдат оцветени с нотариален печат-абсурдът е до там, че да подадеш жалба до мобилен оператор с пълномощник незаконно се изисква пълномощното да е нотариално заверено. Къде по света го има това? Още малко и ще ни задължат при покупка от магазин на кисело мляко договорът да е с нотариална заверка. Къде по света сте виждали опашка пред нотариална кантора? Къде по света го има това нотариусът да "обслужва" едновременно множество граждани , по различни сделки, несвързани с нищо? Едновременно да се удрят печат при заверки не преписи, подписи, продават се коли, и се сключват сделки с имоти-направо нотариусите станаха като седморъкия Шива. На запад-в нотариалната кантора се отделя индивидуално внимание на страните, сключващи сделки с имоти, нотариуса не се занимава с друго, няма опашки пред канторите, няма и външни лица-други граждани, докато страна е в кантората на нотариуса, немислимо е на запад коли да се продават пред нотариус , в добавка на заверки на паразитни декларациики.

А и дали не е дошло времето:
1. За въвеждане на процентни отчисления-поне 70 процента от таксите в приход на бюджета. Това е държавно делегирана дейност, и е редно държавата да събира средства за бюджета чрез отчисления от нотариалните такси. И останалите 30 процента ще са несметни суми. Категорично е нередно доходът на някой си нотариус да е с десетки пъти по -висок от заплатата на съдия, да ви кажа ли средната заплата на Окръжен съдия, сравнено с дохода на нотариус с кантора на бул. В. Левски? Нотариусите над съдиите ли са?!
2. За въвеждане на държавен нотариус, паралелно с частния. Гражданинът да реши , къде да си даде парите. Като имате предвид,че нотариусите се мръщат да връчват покани, държавния нотариус ще връчва чрез призовкар на съда, и това би решило проблемът с връчването.
4
Шопов
|
нерегистриран
23 юли 2019, 15:42
3
-2
До коментар [#3 #undefined] от "селяниногражданин":
Така де-това е поантата от темата-държавата да ви освободи от тежкото бреме да се занимавате с коли. Нека да бъде облекчен тежкия, като на миньор труд на нотариуса, като договорите за продажба на МПС-та не преминават през нотариална заверка.
А да-като ви е толкова тежко-време е да се въведе и задължителна пенсионна възраст за нотариусите, и те да излизат в напълно заслужен отдих, и да има временен лиценз-примерно 8 години за упражняване на професията-а после да се явяват на нов конкурс с други кандидати! Както съдиите се пенсионират задължително, така и нотариусите да излизат в пенсия, а мястото да се пуска на конкурс немедленно. Може да се пробват да станат адвокати-там е по-лесно, нали?
3
селяниногражданин
|
нерегистриран
23 юли 2019, 15:19
5
-2
До коментар [#2 #undefined] от "...":Визуална проверка за наличие на СРМПС –част 1,съответстви между лицето по СРМПС и молител/и ,(недееспособност-разрешение РС ) ,СИО, представителство (проверка в ТР-АВ) пълномощие-разпоредителни права,декларации 264ал.2ДОПК,25 ЗННД, ЗМИП, документи платен данък МПС,оценка, данък придобиване, електронен подпис+ пароли, въвеждане в електронната система на МВР : рег № МПС, рама №, № СРМПС, ЕГН прехвърлител,ЛК прехвърлител/ЕИК при ЮЛ/ ,ЕГН приобретател ,ЛК приобретател /ЕИК при ЮЛ/, отбелязване наличие на документ платен данък МПС ,подписване с електронен подпис ; отговор –запор, молителите си заминават по живо-здраво нотарито получава 0.00 лева ; отговорът-справка за промяна собственост , нотарито/печатослагач започва същинската си дейност по въвеждане данните в общ регистър, печатане на любимият щемпъл, сметки , подписи декларации ,договор; пазенЕ копия от документи за самоличност/ТР-АВ при цена над 1000 евра, .. нотарито/печатослагач е завършил същинската си нотар функция, но не и процедурката ….изображения на договор ,оценка, пращане сайт на Нотр.камара от където КАТ може да проверява; пращане по електр.път изображенията и в общината на приобретателя ,пазенЕ екземпляр от договор + декларации (+пълномощно) за 2 години …, обяснявания на страните за срокове и места …и нотарито-печатослагач взел дължимото му се по закон.
2
...
|
нерегистриран
22 юли 2019, 20:32
2
-4
Нека да не обсъждаме въпроса тук как се става нотариус. И да не навлизаме в темата за значението на непотизма,познанствата и роднинствата при така наречените конкурси за нотариуси... Темата е друга-дали при тази законодателна промяна не е времето българското законодателство да се европеизира в насоката, обсъждана в темата. Време е. Няма държава в ЕС, където автомобил да се продава пред нотариус. При нотариус в Европа се ходи 2-3 пъти в живота, а не ежемесечно-както е в България- за всякакви заверки ,декларации, декларацийки, и представете си-за да си продадеш колата. Което е уникален български патент. И опитът да се представи ,че това е в интерес на гражданите е несериозен. Нека да разтоварим нотариусите от тази 30 минутна тежест, и от тези проверки. Да оставим гражданите настрани-те не са в центъра на нашето законодателство явно, нека да отпадне нотариалната заверка- в интерес на нотариусите-които така или иначе са претоварени от многобройни други задължения(чужденци, като видят опашките за нотариалните кантори питат дали там не се продават билети за театър-на запад опашки пред нотариални кантори няма, опашки има само за билети за културни мероприятия), нека да бъдат облекчени нотариусите, като не им се вменяват нетипични задължения.
Що се отнася до примера -съпруг да продаде вещ СИО-без съгласието и знанието на съпруга -има си средства и способи за защита, съвсем несложни, и то не само в областта на гражданското право и процес.
А не искам сега да навлизаме в тази тема дали има нужда от нотариус при сделките с недвижими имвоти-защото темата е друга а тече общественото обсъждане по конкретен закон. Но за сведение- Норвегия и в Швеция имоти се продават с обикновен писмен договор, незаверен от никого-плюс вписване в тяхната АВ(с друго име), и категорично норвежката правна сигурност е на светлинни години пред българската.
Що се отнася до таксите-за една и съща работа следва да се взима една и съща такса-няма никакво значение дали автомобилът е много скъп или на ниска цена-работата е една и съща. Тези такси не отиват в държавния бюджет, няма и никакви отчисления към бюджета( а би следвало да има-поне 50 процента отчисления от нотариалната такса за бюджета), а отиват в джоба на частника, и няма аргумент частникът да събира напрактика - посреднически проценти при сделка с чуждо имущество. Не е в интерес нито на гражданите, нито на държавата да има разлика в заплащането на таксите в зависимост от "материалния интерес" при автомобилите. Ако приемем мантрата ,че целта на участието на нотариуса е в интерес на гражданите(което не е така-прави се в интерес на нотариусите), то следва таксата да е една и съща твърда и невисока сума-особено като се има предвид,че става дума за дейност с твърде ниска правна сложност.
1
Анна Николова
|
DieSonnenBlume
22 юли 2019, 17:17
7
-2
Здравейте,

Говорите за автомобили на 20 години и повече. След като не сте доволен от цената, която трябва да платите на нотариуса, защо просто не бракувате автомобила? Ще Ви дадат същите пари. По тази логика няма нужда и от нотариус при сделките с недвижими имоти. Няма логика таксите да са фиксирани, защото има разлика в материалния интерес. Предполагам и Вие сте продавали или купували автомобили в някакъв момент - нотариусът не само проверява дали автомобилът е Ваш, но и един куп други неща - платени данъци, запори, гражданска отговорност ..., които отнемат от 30мин. до 60мин, и то ако всичко е наред със системата. Тази система е толкова добре измислена, че дава връзка на нотариусите директно с КАТ и няма нужда да се редите на безкрайните опашки за половината неща. Те вече виждат, че сте купили/продали автомобил в реално време. Да не говорим, че се работи над нея и се подобрява с всеки изминал ден.
Колкото до това дали договорът трябва или не трябва да е с нотариална заверка - то е за Вашата сигурност. Давам следната хипотеза - ако сте женен, имате автомобили на стойност стотици хиляди левове, които сте придобили по време на брака си, но по някаква причина талоните са на името на жена Ви, то със сигурност няма да е приятно да разберете ... и то след повече от 6 месеца..., че ги е продала на някой си и вече няма какво да направите по въпроса. Да не говорим за сигурността на купувача. Той трябва да знае какво, от кого и в какво състояние го купува. Запорът не е на първо място по важност и автомобилът не е просто килограм желязо.
"Процентаджийската таблица", както я наричате, е много добре изработена и справедлива, защото за да се стане нотариус - първо трябва много акъл и второ системно четене. Ама много и от двете. И таксата не е за някакъв "печат на нотариуса", а за престиран труд и най-вече сигурност на гражданския оборот.
Категорично "ЗА" участието на нотариус при сделките с моторни превозни средства.

Хубав ден!
...
|
нерегистриран
22 юли 2019, 08:06
5
-6
Публикуван за обществено обсъждане е Законопроекта за пътните превозни средства. Законът има доста слабости(например ако човек сам си ремонтира колата ще бъде санкциониран-чл. 97 от законопроекта. Текстът е вероятно приложим, и ако сам си смениш спуканата гума, или си смениш изгорялата крушка на фара ) ), но тук искам да обърна внимание на това,че законопроектът запазва участието на нотариус при сделки с автомобили-чл. 55 от законопроекта. Точно този законопроект беше момента да се премахне нотариалната заверка-това беше обещано от властта още през 2013г–мога да дам и линк от 2013г, при запитване. НИКЪДЕ ПО СВЕТА НОТАРИУС НЕ УЧАСТВА ПРИ СДЕЛКИ С КОЛИ. Това го няма дори в Албания, и в Никарагуа го няма, и в Таджикистан го няма, че и в Сомалия го няма дори!
Текстът е лобистки , в защита на определено съсловие от няколкостотин човека, и не е в интерес на правната сигурност и на милионите собственици на коли. Сделките с коли следва да са максимално улеснени, без участие на нотариус ,с обикновен писмен договор, незаверен от никого.
ПРЕДЛАГАМ-в чл 55 да остане ал 1, и да отпаднат останалите алинеи. Да се добавки текст, според който прехвърлянето на коли е сложен фактически състав-писмен договор плюс регистрация в органът по регистрация.

Забележете и друго-автомобил-масовата 20 годишна трошка за 1000 лв. се продава с нотариална заверка, а от техномагазините можеш да си купиш качествен телевизор с голямоинчов екран дори за 3-4000 лв. По логиката на закона сложете и в магазините нотариус- да удря печата на касата като си купуваш битова техника. А и велосипеди се продават без заверка, а качествен велосипед струва хиляди левове-тоест повече от масовия стар автомобил. Още малко и за колелата ще предложите да са със заверка при продажба-с мантрата-в името на правната сигурпност?

Ако все пак , предвид мощното нотариално лоби, което успя да се пребори в множество закони по различни поводи да участва нотариус, нека в законопроекта да се запише, че таксата на нотариуса е твърда фиксирана сума, а не по процентаджийската таблица от нотариалната тарифа. Няма аргумент да се събира различна такса, в зависимост от стойността на автомобила, дейността на нотариуса е една и съща, без значение дали се продава трошка за 100 лв, или Мазерати за милион. Считам,че таксата за печата на нотариуса, ако изобщо участва при подобни сделки не следва да бъде възнаграждаван с повече от 5-10 лв. Нека да са дори 20-и това е много, но да е толкова, а не както е сега-по пропорционалната процентаджийска таблица.


Сега е времето за обществено обсъждане, и сте свободни да представите своето мнение-на посочения в портала да обществени консултации имейл-конкретно за обсъждане на този законопроект, в посочения срок до 19.08.2019-изобщо за премахване участието на нотариус, или алтернативно-ако участва нотариус таксата да е обикновена, а не пропорционална, процентаджийска. Мненията на гражданите при общественото обсъждане не са без значение-те ще бъдат обсъдени и ще е посочено подробно дали са приети или не , и защо. Тоест аргументирано написано мнение съвсем не е без значение при обсъждането, поне на теория.



Обръщам внимание и на друга слабост в закона-досежно запорите на автомобили. Няма възможност да бъде проверено лесно дали автомобил е със запор. Проверката се извършва от нотариуса-чл 55 ал 6 по проекта. ПРЕДЛАГАМ да се създаде нарочен сайт, където след въвеждане на ДКН да излиза информация дали автомобилът е със запор или не. Сайтът да действа по подобие на сайтът на Търговския регистър-където свободно, безплатно, в реално време можеш да видиш дали дяловете на съдружника в ТР са под запор или не. Не може информацията дали автомобилът е запориран да научаваш едва като се явиш пред нотариуса, а и е напълно мислимо купувачът вече да е дал парите предвалително, още преди сделката. Самия продавач може да не знае,че автомобилът му е под запор, и е редно всеки да може да направи справка за своя, или всеки друг автомобил дали е под запор-по предложения тук начин.
ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име (коментирате, като нерегистриран)
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно